شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
حجت الاسلام زینال زاده

حوزه/ حجت الاسلام زینال زاده گفت: در حوزه علمیه آذربایجان غربی تا سال ۱۴۰۰ تنها دارای یک مجله فعال در سطح مدارس علمیه بودو این عدد در سال ۱۴۰۱ به چهار نشریه و طی یکسال گذشته به لطف الهی با افزایش ۱۲۵ درصدی در بین ده مدرسه علمیه امسال ۹ مجله فعال در سطح استان داریم.

حجت الاسلام هادی زینال زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه، به افزایش مجلات علمی واحدهای آموزشی حوزه علمیه آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت: مجلات یکی از ارکان مهم چرخه تربیت علمی طلاب در مدارس علمیه است. در نظام آموزشی حوزه های علمیه، یکی از رسالتهای محوری عرصه پژوهش، تکمیل فرایند آموزش است. بدین معنا که پژوهش باید باعث عمق بخشی به یادگیری طلاب در سطوح مختلف تحصیلی شود. همین رسالت باعث می گردد تا پژوهش در حوزه های علمیه به عنوان امری جزیره ای و جدای از آموزش لحاظ نگردد و در کنار آموزش باعث هم افزایی گردد.

معاون پژوهش حوزه علمیه آذربایجان غربی افزود: بر این اساس مجلات واحدهای آموزشی نقش بی بدیلی در تکمیل فرآیند آموزش بر عهده دارند. مقالاتی که ابتدا توسط اساتید ارزیابی شده اند و در جشنواره علامه حلی نیز محک خورده اند. بار دیگر برای اینکه به حد علمی چاپ در مجله واحد آموزشی برسند لازم است تا نقطه نظرات علمی و فنی آن مجله را اعمال کنند و همین امر باعث می شود تا ممارست علمی طلبه در آن حوزه دانشی نضج پیدا کند. به همین دلیل مجلات مدارس علمیه نویسنده محور هستند به این معنا که هدف اصلی آن تربیت نویسنده علمی است و مخاطب در مرحله بعدی قرار دارد.

وی تصریح کرد: معاونت پژوهش حوزه علمیه آذربایجان غربی بر اساس اهمیت مجلات واحدهای آموزشی در ارتقای سطح علمی مدارس، برنامه های زیربنایی متعددی را برای افزایش کمی مجلات از سال ۱۴۰۰ آغاز کرد. این استان تا سال ۱۴۰۰ تنها دارای یک مجله فعال در سطح مدارس علمیه بود. علیرغم شرایط سخت کرونا، مدیریت استان موفق شد تا این عدد را در سال ۱۴۰۱ به عدد ۴ برساند و طی یکسال گذشته به لطف الهی با افزایش ۱۲۵ درصدی در بین ده مدرسه علمیه امسال ۹ مجله فعال در سطح استان داریم. یعنی ۹۰ درصد مدارس علمیه استان از نعمت مجله واحد آموزشی برخوردارند که همگی مستقلا دارای هیئت تحریریه بوده و همه مراحل تولید محتوا تا فرایند ویرایش علمی و فنی و نهایتا چاپ را برعهده دارند.

وی گفت: هدف در استان صرفا افزایش کمی مجلات نبوده است بلکه ارتقای کیفی مقالات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بلکه بسیار مهمتر است.

حجت الاسلام زینال زاده ادامه داد: آنچه از فوائد مجلات علمی گفته شد زمانی به ثمر می نشیند که مجلات از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند. برای نیل به این هدف نیز برنامه های متنوعی در سطح استان به اجرا گذاشته شد؛ هم در سطح اساتید و هم در سطح طلاب و بحمد الله در اثر تلاش مجموعه اساتید و کادر و طلاب حوزه علمیه استان در سال ۱۴۰۲، سه مجله از این استان موفق به کسب رتبه کشوری گردید.

وی تاکید کرد: رقابت علمی مجلات آذربایجان غربی در کنار مدارس با سابقه استان هایی نظیر تهران و قم حاکی از توانمندی علمی طلاب استان می باشد که جا دارد از همه طلاب و اساتید معزز و کادر خدوم مدارس علمیه که در این موفقیت بزرگ نقش داشتند تقدیر و تشکر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha